محمد حسین طلبه نوجوان

۷۳ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد ظهر امروز در گردهمایی فعالین مردمی دهه کرامت که در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر برگزار شد، با بیان اینکه سخنرانی‌ها دینی باید مختصر باشد، اظهار کرد: طولانی شدن سخنرانی‌ها موجب بی‌توجهی و کاهش مخاطبان می‌شود.

محقق و پژوهشگر حوزه رمفید بودن را یکی دیگر از ویژگی‌های سخنرانی مطلوب دانست و اضافه کرد: اگر سخنرانی‌ها کاربردی باشد مخاطبان نیز افزایش می‌یابند؛ خلوص نیت برای خداوند متعال یکی دیگر از ویژگی‌های سخنرانی مطلوب است.

وی خاطرنشان کرد: هر چند با وجود اینکه تا کنون نتوانسته حق مصائب حضرت زهرا سلام‌الله علیها و امام حسین علیه‌السلام را ادا کنیم اما به صورت نسبی برگزاری مراسمات شهادت و عزاداری گسترده‌تر و بیشتر از ولادت و جشن مورد توجه قرار گرفته است در حالی که این دو باید با یکدیگر در موازنه باشد.

حجت‌الاسلام  و المسلمین فرحزاد با بیان اینکه باید کارگروه مشخصی در راستای رفع آسیب مذکور در مجموعه‌های فرهنگی ایجاد شود، تصریح کرد: اینکه در برخی مساجد به ویژه مساجد کلانشهرها جمعیت جوانان و نوجوانان کمتر از پیشکسوتان است به عنوان یک مشکل اساسی مطرح بوده به همین علت باید در این مساجد به دنبال فعالیت‌هایی باشیم که جذب جوانان و نوجوانان را رقم بزنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید به دنبال جذب قشر خاکستری و بی‌تفاوت باشیم، عنوان کرد: افرادی که در انتخابات کشور رأی نداده و نسبت به مباحث سیاسی و دینی بی‌تفاوت هستند مورد احترام بوده و عضو جامعه اسلامی محسوب می‌شوند به همین علت باید به آنها توجه ویژه داشته باشیم.

حجت‌الاسلام  والمسلمین فرحزاد بی‌توجهی مسؤولان و فعالان فرهنگی را عامل فرار نخبگان دانست و گفت: دهه کرامت فرصت مطلوبی است تا به شیوه گسترده‌تری به شادی‌ها و جشن‌های اهل بیت(ع) توجه شود، یکی از راهکارهای تحقق این هدف تشکیل کارگروه شادی‌های حلال است.

وی با اشاره به اهمیت ترویج عید غدیر مطرح کرد: در غدیر خم باید به خیابان‌ها آمده و با فریاد روایات و احادیث این واقعه بزرگ را برای همگان یادآوری کنیم چرا که حضور در خیابان‌ها بسیار تاثیرگذارتر خواهد بود.

سخنران حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها از حجم قابل توجه روایات و احادیث برای ترویج شادی و نشاط میان شیعیان یاد کرد و افزود: اساس شادی از نگاه اهل بیت(ع) که در روایات مورد تاکید قرار گرفته است، گره‌گشایی از مشکلات نیازمندان است به همین علت در دهه کرامت و مناسبت‌های مختلف می‌توانیم خیرین را جمع‌آوری و برای تهیه جهیزیه، ازدواج جوانان، تامین هزینه بیماران، رفع نیازهای سالمندان و نیازهای دیگر نیازمندان اقدام کنیم.

وی از شاد کردن دلهای مومنان به عنوان یکی از برترین اعمال دین مبین اسلام نام برد و افزود: برای بنده و مسؤولان ننگ است که میلیون‌ها نفر در جامعه اسلامی زائر اولی باشند که تا کنون به مشهد و قم سفر نکرده‌اند و برخی در روستاهای اطراف شهر قم تا کنون به زیارت حضرت معصومه سلام‌الله علیها نرسیده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد با بیان اینکه برنامه‌های شادی اهل بیت(ع) نباید فقط به مداحی و شعاردادن محدود شود، اظهار کرد: هزینه‌های مذهبی و فرهنگی برای اهل بیت(ع) دو هزار برابر هزینه برای دیگر کارهای خیر پاداش و اجر دارد.

وی احیای نام امام رضا علیه‌السلام، حضرت معصومه سلام‌الله علیها و امامزادگان را از برکات دهه کرامت برشمرد و عنوان کرد: در این دهه بسیاری از خادمان به نقاط مختلف کشور اعزام می‌شوند تا آموزه‌های بزرگان دینی را ترویج دهند.

  • محمد حسین خوشخو
حجت الاسلام میناپور
دوره میثاق طلبگی از دوره های طلایی تهذیبی و تحصیلی طلاب است 
حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین میناپور با اشاره به اینکه دوره میثاق طلبگی از دوره های طلایی در تهذیب و تحصیل طلاب به شمار می رود، یادآور شد: طلاب در دوره میثاق طلبگی با چشم انداز و سیمای حوزه و رسالت تبلیغی خود آشنا شده و تلاش می کنند در انجام این رسالت روز به روز بر معنویت خود بیافزایند .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین علی میناپور عصر امروز در اختتامیه دوره میثاق طلبگی حوزه علمیه لرستان در پادگان حمزه سید الشهدا(ع) با اشاره به اینکه داشتن روحیه معنوی و اعتقادی بالا از شاخصه های بارز برای ورود به حوزه است، بیان داشت: طلابی که در بدو ورود به حوزه مبنای اعتقادی و اخلاقی آنها مستحکم تر و قوی تر باشد بهتر می توانند مدارج عالی تهذیبی و تحصیلی را کسب نمایند .

وی با اشاره به اینکه منش اخلاقی و اعتقادی بعنوان اساس و پایه ورود به حوزه محسوب می شود، افزود: طلابی که تقوا و خداشناسی در شخصیت آنها قوی تر باشد، بهتر می توانند در آینده در انجام رسالت تبلیغی خود موفق شوند .

مدیر حوزه علمیه استان لرستان با اشاره به اینکه دوره میثاق طلبگی از دوره های طلایی در تهذیب و تحصیل طلاب به شمار می رود، یادآور شد: طلاب در دوره میثاق طلبگی با چشم انداز و سیمای حوزه و رسالت تبلیغی خود آشنا شده و تلاش می کنند در انجام این رسالت روز به روز بر معنویت خود بیافزایند .

حجت الاسلام والمسلمین علی میناپور در ادامه با اشاره به اینکه طلاب بدو ورود به حوزه باید با مانوس شدن با قرآن این کتاب انسان ساز الهی، ادعیه و توسل به اهل بیت (ع) بویژه امام عصر (عج) در راستای خودسازی معنوی و تهذیب نفس و کسب تقوا تلاش کنند، افزود: مانوس شدن طلاب با قرآن و دعا و روحیه معنوی می تواند طلابی مهذب و کارآمد را برای تبلیغ در سطح جامعه آماده نماید .

وی در ادامه با اشاره به اینکه دوره میثاق طلبگی دورانی به یادماندنی در خاطر نو ورودان به حوزه است،خاطرنشان کرد: دوره میثاق طلبگی دوره بستن عهد و پیمانی ناب برای تبلیغ دین محمدی (ص) و مکتب تشیع است که طلاب باید با تمام توان از معارف دینی و مکتب اهل بیت (ع) صیانت نمایند .

مدیر حوزه علمیه استان لرستان در پایان با اشاره به اینکه طلاب باید در بدو ورود به حوزه با عشق و انگیزه مضاعف در یادگیری متون حوزه تلاش کنند گفت: طلاب باید با جدیت، پشتکار و ارتباطی تنگاتنگ با علما و بزرگان حوزه، تلاش کنند آموخته های اخلاقی و اعتقادی را کسب فیض نمایند .

حجت الاسلام والمسلمین علی میناپور در پایان با اشاره به اینکه دوره آموزشی طلاب نو ورود نیز از 20 مرداد تا 10 شهریور برگزار خواهد شد، گفت: پس از طی دو دوره میثاق طلبگی و دوره اختبار و تثبیت و ارزیابی های لازم، داوطلبان در نهایت غربال و گزینش شده و افراد موفق از اول مهرماه 96 برای ورود به 12 مدرسه علمیه استان اماده خواهند شد.  

  • محمد حسین خوشخو
خط تولید موشک پدافندی صیاد ۳ افتتاح شد و تعدادی از این موشک‌ها تحویل قرارگاه پدافند هوایی شد.
افتتاح خط تولید موشک پدافندی صیاد ۳

به گزارش شفاف، در یکصدو پنجاه و پنجمین روز از سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال با حضور سردار سرتیپ پاسدار دکتر حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص)ارتش جمهوری اسلامی ایران خط تولید موشک پدافند هوایی برد بلند صیاد 3 که توسط دانشمندان و متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و ساخته شده است، افتتاح و تعدادی از آن به قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران تحویل شد.


سردار دهقان در مراسم افتتاح این خط تولید طی سخنانی با اشاره به راهبرد وزارت دفاع در تقویت و روز آمد سازی پدافند هوایی کشور در بردهای پست، متوسط و بلند اظهارداشت : سامانه صیاد 3 با برد عملیاتی حدود 120 کیلومتر و ارتفاع پروازی 27 کیلومتر در مقابل تهدیدات هوایی در برد متوسط و بلند طراحی شده است.

وزیر دفاع افزود: موشک صیاد 3 بر اساس آخرین فناوری های روز دنیا طراحی شده و قادر است با انواع مختلف تهدیدات مانند هواپیماهای جنگنده رادار گریز، هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های کروز، بالگردها و انواع مختلف پرنده های مدرن دارای مانور، سرعت و ارتفاع بالا در محدوده عملیاتی خود درگیر شود.

وی افزود: این موشک دارای هدایت ترکیبی و مجهز به جستجوگرهای پیشرفته فعال، نیمه فعال و همچنین مادون قرمز می‌باشد.

وزیر دفاع گفت: این موشک از قابلیت‌های پیشرفته مقابله با انواع جنگ الکترونیک برخوردار است.

سردار دهقان، با تبریک این موفقیت بزرگ به محضر فرماندهی معظم کل قوا (مدظله العالی) و نیروهای مسلح و قدردانی و سپاس از دست اندر کاران طراحی و ساخت سامانه سلاح صیاد 3 تاکید کرد: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در راستای تقویت بنیه دفاعی کشور در حوزه های گوناگون با نگاه به افق های سند چشم انداز بیست ساله کشور و حرکت بر مدار اقتصاد مقاومتی بعنوان موتور محرکه صنایع مختلف وزارت دفاع با تمام توان به سوی فتح قله های بلند فناوری های پیچیده دفاعی و نظامی گام برخواهد داشت و لحظه ای از ارتقاء توان رزمی- عملیاتی نیروهای مسلح غفلت نخواهد کرد.
مطالب مرتبط
  • محمد حسین خوشخو
رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: بعضی نمی‌فهمند اگر شهدا سینه سپر نمی‌کردند، امروز تهران و خوزستان دست چه کسی بود.
به گزارش شفاف به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در منزل یکی از شهدا فرمودند: بعضی نمی‌فهمند اگر شهدا سینه سپر نمی‌کردند، امروز تهران و خوزستان دست چه کسی بود؟!

در این دیدار همچنین برادران شهید نیز با رهبر معظم انقلاب گفت‌و‌گو کردند.
مطالب مرتبط
  • محمد حسین خوشخو
ایرانی ها پنجم شدند؛

۶ مدال رنگین برای دانش آموزان ایرانی در المپیاد جهانی ریاضی

تیم المپیاد ریاضی
شناسهٔ خبر: 4037736 - 
دانش آموزان جمهوری اسلامی ایران در پنجاه هشتمین المپیاد جهانی ریاضی دو مدال طلا و سه نقره و یک برنز به دست آوردند و مقام پنجم را در المپیاد کسب کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، دانش آموزان جمهوری اسلامی ایران در پنجاه هشتمین المپیاد جهانی ریاضی  دو مدال طلا وسه  نقره و یک برنز  به دست آوردند. این مسابقات از ۲۱ تیرماه تا ۳۰ تیرماه در شهر ریو برزیل برگزار شد.

امیر مجتبی صبور و آریو لطفی جندقی مدال طلا، طاها میران زاده، سید محمد صادق مهدوی، فرهود رستم خانی مدال نقره و سروش تسلیمی به مدال برنز دست یافتند.

امیر مجتبی صبور با کسب، ۳۵ نمره از ۴۲ نمره موفق به کسب رتبه اول در بین ۶۱۵ شرکت‌کننده شد. در این مسابقات ۱۱۱ کشور شرکت کرده بودند که تیم جمهوری اسلامی ایران بعد از کره جنوبی، چین، ویتنام و آمریکا در رتبه پنجم جهان قرار گرفت. 

بر اساس اعلام باشگاه دانش پژوهان جوان افتخار آفرینان این المپیاد دوشنبه ۵ مرداد ۹۶ از طریق فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) وارد کشور می شوند و مورد استقبال مسوولین وزارت آموزش و پرورش ، خانواده ها و اعضای باشگاه دانش پژوهان جوان قرار می گیرند

  • محمد حسین خوشخو

مگر یک زبان و دو لب به تو ندادیم؟

hqdefault

خداوند در آیه ۳۶ سوره مبارکه اسراء می فرمایند:

«إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً»؛

گوش و چشم و دل، هر یک مورد سؤال قرار خواهند گرفت.

تصور کنید روزی در مجلسی با دوستان و آشنایان در حال صحبت هستیم و صدایمان را ضبط می کنند؛ اگر بعدا این صدا را برای خودمان بگذارند، چه احساسی به ما دست می دهد؟

آیا احساس سربلندی می کنیم؟

اگر این صوت را در روز قیامت به ما نشان بدهند، می توانیم بگوییم من تا به حال حرف بیجا نزده ام؟ می توانیم بگوییم همه حرف هایم درست بوده؟

اگر در دادگاه بگذارند چطور؟ آیا حاضریم بگوییم این حرف من است؟

انسان باید خیلی مراقب کلامش باشد. بعضی ها خیلی راحت صحبت می کنند. همه چیز که به زبانشان می آید، می گویند.

خداوند در قرآن می فرماید:

«وَ لِساناً وَ شَفَتَیْنِ»؛ و یک زبان و دو لب (به تو ندادیم)؟! (آیه ۹ سوره بلد)

یعنی به شما لب دادیم تا زبانتان را زندانی کنید.

داستانک:

طلبه ای از دنیا رفت چون او را در خواب دیدند: پرسیدند: حالت چطور است؟

او گفت :مواظب اعمال و گفته های خود باشید ، زیرا حساب و کتاب خدا بسیار دقیق است.

روزی که باران می بارید من گفتم: به به عجب باران به موقعی !

هنوز سر آن یک جمله گرفتارم و به من می گویند :مگر خدا کار بی موقع هم انجام می دهد؟

  • محمد حسین خوشخو

جهاد و شهادت

(به مناسبت ۳۱ تیرماه سالروز شهادت شهید عباس دوران)

doran-th4

داستانک:

صدام حسین برای تحقیر خلبانان ارتش ایران در تلویزیون عراق اعلام کرد به هر جوجه کلاغ ایرانی که بتواند به ۵۰ مایلی نیروگاه بصره نزدیک شود حقوق یک سال نیروی هوایی عراق را جایزه خواهم داد.

تنها ۱۵۰ دقیقه پس از مصاحبه صدام شهید عباس دوران، شهید علیرضا یاسینی و سرهنگ کیومرث حیدریان نیروگاه بصره را بمباران کردند.

 

این یعنی جهاد، که ببینیم ضعف دشمن کجاست یا کجا به خودش می بالد، همانجا را بزنیم. ببینیم دشمن، کجا ما را تحقیر می کند، همانجا قدرت پیدا کنیم. این جهاد می شود.

جهاد امروز جهاد اقتصادی است. ببینیم دشمن چطور ما را در بحث اقتصادی تحقیر می کند، آنجا خودمان را قوی کنیم.

در بحث علمی، چطور دشمن به خودش می بالد، آنجا کار کنیم.

در هر قسمتی که دشمن حمله می کند یا جایی که نقطه قوت دارد یا نقطه ضعف دارد، ما باید بر آنها برتری داشته باشیم.

افتخار ما شهدای عزیز هستند که متاسفانه نسل جدید زیاد با آنها انس و الفتی ندارند. در همین داستان، شهید دوران و همرزمان شهیدش، افتخار ایرانیان و مسلمانان اند.

پترس و … برای ما الگو نیستند. خودمان چنین الگوهایی داریم، آنوقت غربی ها الگوهای خود را به رخ ما می کشند. آنها هیچ جاذبه ای برای ما ندارند.

حالا که در کتب درسی بحث جهاد و شهادت دارد کم کم حذف می شود، شما پدرها و مادرها در خانه از جهاد و شهادت برای فرزندانتان زیاد بگویید. اگر جهاد و شهادت در خانواده کمرنگ شد سنگ روی سنگ بند نمی شود.

  • محمد حسین خوشخو

حد عبودیت و بندگی

تسلیم

 

شیعه باید تسلیم باشد.

 

داستانک:

مفضل بن عمر می گوید: من و عبدالله بن ابى یعفور خدمت امام رسیدیم. امام براى پذیرایى از ما میوه آورد، اما عبدالله به ایشان عرضه داشت که براى ناراحتى معده اش نمى تواند چیزى بخورد.

سپس عبدالله به امام گفت: «اى امام بزرگوار، شما مى دانید که من همواره از شما اطاعت کرده ام و هر چه گفته اید نه نگفته ام ، اگر این انار را نصف کنید و بگویید این نیمه حرام است و نیمه دیگر حلال است من بدون چون و چرا قبول مى کنم ، چون حرف شما حجت است.»

امام به او فرمود: «خدا رحمتش را شامل حالت گرداند.» سپس عبدالله بیمارى اش و درمان آن را که پزشک گفته باید شراب بخورد را به امام گفت و پرسید: حال چه مى فرمایید

امام صادق علیه السلام به او فرمود:شراب حرام است، هرگز شراب ننوش، این شیطان است که تو را وسوسه مى کند و مى خواهد به بهانه شفاى دردت، شراب به تو بنوشاند، اگر از شیطان نافرمانى کنى؛ او نیز مأیوس مى شود و دست از تو برمى دارد.

از این سخن امام، عبدالله خوشحال شد و دلش آرام گرفت. از امام خداحافظى کردیم و بازگشتیم. روز به روز حال عبدالله بدتر شد، اقوامش ‍ شراب آوردند تا او بنوشد، اما او نخورد.

مفضل، من شنیده ام اگر براى معالجه باشد اشکالى ندارد.

اگر اشکال نمى داشت امام صادق علیه السلام او را منع نمى کرد… به هر حال، روزهاى آخر عمرش را در بستر گذراند، پسر عمویش به او گفته بود: بیچاره، بخور اگر شراب ننوشى مى میرى. عبدالله نیز در جوابش گفته بود: به خدا قسم یک قطره هم نخواهم نوشید. چند روزى در بستر ماند و درد را تحمل کرد. خداى متعال هم او را براى همیشه شفا داد.

منبع : رجال کشى، صفحه ۲۴۷ تا ۲۴۹

این یعنی تسلیم بودن. چیزی که خداوند، پیامبر صلی الله علیه و آله و امام معصوم علیه السلام فرموده اند، باید چشم بگوییم. چرا خدا چنین چیزی را فرموده است، نداریم.

این یعنی تسلیم بودن، یعنی عبد، عبودیت.

  • محمد حسین خوشخو

برخیز و برو داخل تنور آتش بنشین!

tam

داستانک:

یکی از دوستان امام جعفر صادق علیه السلام حکایت می کند: در منزل آن حضرت بودم، که شخصی به نام سهل بن حسن خراسانی وارد شد و سلام کرد و پس از آن که نشست، با حالت اعتراض به حضرت اظهار داشت:

یاابن رسول اللّه! شما اهل بیت امامت و ولایت هستید، چه چیز مانع شده است که قیام نمی کنید و حق خود را از غاصبین و ظالمین باز پس نمی گیرید، با این که بیش از یک صد هزار شمشیر زن آماده جهاد و فداکاری در رکاب شما هستند؟!

امام صادق علیه السلام فرمود: آرام باش، خدا حق تو را نگه دارد و سپس به یکی از پیش خدمتان خود فرمود: تنور را آتش کن. همین که آتش تنور روشن شد و شعله های آتش زبانه کشید، امام علیه السلام به آن شخص خراسانی خطاب نمود: برخیز و برو داخل تنور آتش بنشین.

سهل خراسانی گفت: ای سرور و مولایم! مرا در آتش، عذاب مگردان، و مرا مورد عفو و بخشش خویش قرار بده، خداوند شما را مورد رحمت واسعه خویش قرار دهددر همین لحظات شخص دیگری به نام هارون مکی – در حالی که کفش های خود را به دست گرفته بود – وارد شد و سلام کرد.

حضرت امام صادق سلام اللّه علیه، پس از جواب سلام، به او فرمود: ای هارونکفش هایت را زمین بگذار و حرکت کن برو درون تنور آتش و بنشین هارون مکی کفش های خود را بر زمین نهاد و بدون چون و چرا و بهانه ای، داخل تنور رفت و در میان شعله های آتش نشست آن گاه امام علیه السلام با سهل خراسانی مشغول مذاکره و صحبت شد.

پس از گذشت ساعتی، حضرت فرمود: ای سهل! بلند شو، برو ببین در تنور چه خبر است همین که سهل کنار تنور آمد، دید هارون مکی چهار زانو روی آتش ها نشسته است، پس از آن امام علیه السلام به هارون اشاره نمود و فرمود: بلند شو بیا؛ و هارون هم از تنور بیرون آمد.
بعد از آن، حضرت خطاب به سهل خراسانی کرد و اظهار داشت: در خراسان شما چند نفر مخلص مانند این شخص – هارون که مطیع ما می باشد – پیدا می شود؟

سهل پاسخ داد: هیچ، نه به خدا سوگند! حتی یک نفر هم این چنین وجود ندارد امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: ای سهل! ما خود می دانیم که در چه زمانی خروج و قیام نمائیم؛ و آن زمان موقعی خواهد بود، که حداقل پنج نفر هم دست، مطیع و مخلص ما یافت شوند، در ضمن بدان که ما خود آگاه به تمام آن مسائل بوده و هستیم.

 

دلیل اینکه امام صادق علیه السلام قیام نکردند این بود که یار نداشتند.

این که امام زمان عجل الله تعالی فرجه تشریف نمی آورند این است که یار ندارند. اگر اینطور یاران تسلیم، که از خودشان اجتهادی ندارند، می بودند امام ظهور می کردند.

برای تسلیم بودن، چرا نباید باشد؟ باید همان چیزی باشد که امام معصوم علیه السلام می گویند.

الان می بینید چقدر چرا شروع شده؟ چرا باید به مکه برویم؟ چرا باید نماز بخوانیم؟ چرا…

دیگر چرا ندارد، مرجع تقلیذ که نائب امام زمان عجل الله تعالی فرجه هستند اینطور صلاح دانسته اند.

امام زمان عجل الله تعالی فرجه یاری می خواهند که در امور دینی تسلیم باشد و عبودیت داشته باشد.

  • محمد حسین خوشخو

افتخار شیعیان

(به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام)

امام صادق ع

یکی از ویژگی های امام صادق علیه السلام قدرت ایشان در مباحث علمی بوده است.

این مباحث اینقدر زیاد بوده که دشمنان امام نیز به آن اعتراف می کنند. تا جایی که مالک بن اَنَس یکی از ائمه چهارگانه اهل سنت می گوید: «بهتر از جعفر بن محمد، دنیا نه دیده، نه شنیده و نه به قلب کسی رسوخ کرده».

ابوحنیفه امام دیگر اهل سنت می گوید: «عالم تر از جعفر بن محمد دنیا نزاییده».

داستانک:

مفضل بن عمر یکی از یاران امام صادق علیه السلام می گوید: در مسجد النبی نشسته بودم. یکی از بزرگان مادیون به نام ابن ابی الاوجاع پشت ستون با کسی صحبت می کرد و از پیامبر صلی الله علیه و آله بدگویی می کرد.

من عصبانی شدم و به او گفتم: خجالت بکش.

گفت: آرام باش، فکر می کنم تو شاگرد جعفر بن محمد هستی؟

گفتم:بله.

گفت: از این حرف ها تندتر به خود ایشان گفته ام اما یکبار ندیدم عصبانی شود. گاهی یقین می کنم بر او غالب شده ام اما ناگهان او جمله ای می گوید و مرا مغلوب می کند. اگر شاگرد او هستی از او یاد بگیر.

قدرت امام صادق علیه السلام چقدر است که دشمنان اینطور اعتراف می کنند؟

ما شیعیان به این افتخار می کنیم.

اگر تمام ادیان و فرقه های دنیا جمع بشوند یک نفر دیگر مانند امام ما پیدا بکنند، ما پیرو او خواهیم شد.

ما شیعیان پیرو این امام هستیم. بهایی ها، زرتشتی ها، یهودی ها، مسیحیان امروزی، پیرو چه کسی هستند؟

ما پیرو امامی هستیم که دوست و دشمن از او تعریف می کنند.

شیعیان، به داشتن چنین امامانی افتخار کنیم. یکی از آنها امام صادق علیه السلام است بقیه امامان هم «کلهم نور واحد» همه آنها از یک نور واحد هستند.

  • محمد حسین خوشخو
امام صادق

تلاش‌ها و فعالیت‌های علمی و عقیدتی امام جعفر صادق(ع) باعث شکوفایی شیعه در دورانی شد که انحطاط و فساد می‌رفت اسلام ناب محمدی را از بین ببرد.

به گزارش مشرق، عصر زندگی امام صادق(ع) پیشوای ششم شیعیان، عصری پر فراز و نشیب است چه از جهت سیاسی و انقلاب‌هایی مانند انقلاب ابومسلم که در این عصر رخ می‌دهد و چه از لحاظ برخورد عقاید، مکتب‌ها و ایدئولوژی‌هایی که در این عصر شکل می‌گیرد.

این دوره، دوره‌ای است که قدرت از بنی امیه در پی انقلاب‌ها به بنی‌عباس منتقل می‌شود که البته دراین‌بین بنی‌عباس بعدها نشان می‌دهد که چیزی جز ظلم و ستم را برای مردم به ارمغان نیاورده است.

در سایه همین جنگ‌ها و انتقال قدرت‌ها است که توجه به آسیب زدن به اهل‌بیت(ع) کمرنگ‌تر از گذشته دنبال می‌شود و فراغ بالی صورت می‌گیرد تا امام صادق(ع) مجلس درس و بحث خود را برای شاگردانش به پا کند.


  • محمد حسین خوشخو
امام صادق(ع)

مسأله منجی‌گرایی یا منجیان دروغین از جریاناتی بود که در دوران امام صادق(ع) شکل گرفت و باعث شد حتی بسیاری از شیعیان تحت تأثیر این فضا قرار بگیرند.

به گزارش مشرق، دوران امام صادق(ع) همزمان با ظهور و بروز بسیاری از فرقه‌ها و جریانات منحرف از مسیر امامت و ولایت بود. فرقه‌هایی مانند معتزله، اشاعره، مرجئه، کیسانیه و صوفیه از مشهورترین آنها بودند. در این بین گروه‌های مختلفی مانند غلات (غلوّ کنندگان در مقام عترت(ع)) از دیگر دسته‌جاتی بودند که معضلات زیادی را برای جامعه آن دوران ایجاد کردند.

 سوءاستفاده خلفای عباسی از نام مهدی(عج) به عنوان منجی


از جمله مسائل و چالش‌های دیگر در دوران امامت امام صادق(ع)، مسأله منجی‌گرایی یا منجیان دروغین بود که جامعه آن زمان را به شدت تحت تأثیر قرار داد که اتفاقاً سردمداران این قضایا حکام بنی‌العباس بودند تا جایی که نام خلفای خود را همنام امام مهدی(عج) یا صفات حضرت معرفی می‌کردند. منصور، مهدی، هادی و قائم نمونه‌هایی از این دست از خلفای عباسی بودند. 

از سوی دیگر جریاناتی مانند ابومسلم خراسانی در قالب سیاه‌جامه‌گان و جریانات مربوط به حسن محض و نفس زکیه بر این فضا دامن می‌زد و زمینه را برای فتنه‌ای عظیم فراهم می‌کرد. اما با تدبیر امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) هر بار این فتنه‌ها خاموش می‌شد و مکر دشمن بر زمین باقی می‌ماند. 

به فراخور این نوع جریانِ منجی‌گرایی، مردم عامه و حتی شیعیان با چالش‌های فراوانی روبرو می‌شدند، اما این امام صادق(ع) بود که با روشنگری‌های علمی و معرفتی شبهات را پاسخ می‌دادند. به عنوان نمونه ماجرای مشهور گروهی خراسانی که نزد امام صادق(ع) برای درخواست قیام آمدند، از جمله تأثیرات جامعه دوران امام صادق(ع) بر شیعیان است. 

درخواست شیعیان به امام صادق(ع) برای قیام


ماجرا از این قرار بود که شخصی به نام «سهل بن حسن خراسانی» خدمت امام صادق علیه‌السلام رسید، سلام کرد و نشست. گفت یابن رسولالله شما رئوف و مهربان هستید، چرا از حق خود دفاع نمی‌کنید؟ چه چیزی مانع این امر است؟

در صورتی که بیش از صدهزار شیعه شمشیرزن دارید؟ حضرت فرمودند: ای مرد خراسانی بنشین، سپس حضرت امرکرد تا تنور را روشن کنند؛ وقتی تنور برافروخته شد، حضرت رو به مرد خراسانی کرد و فرمود: بلند شو و داخل تنور شو. 

در این هنگام مرد خراسانی ترسید و گفت: یابن رسول الله مرا با آتش سوزان، از من درگذر ... حضرت فرمودند: تو را بخشیدم.

در این هنگام یکی از اصحاب امام صادق  علیه‌السلام به نام «هارون مکی» وارد شد در حالیکه یک کفش خود را با انگشت گرفته بود. خدمت آن‌حضرت رسید و سلام کرد. امام(ع) جواب سلام او را داد و فرمود: نعلین را از دست خود بینداز و برو داخل تنور ...
هارون مکی، نعلین را انداخت و داخل تنور شد.

امام علیه‌السلام شروع کرد با مرد خراسانی صحبت کردن و از اوضاع خرسان از او میپرسید؛ سپس گفت ای خراسانی برو و داخل تنور را نگاه کن. مرد خراسانی به طرف تنور رفت و دید که «هارون مکی» چهار زانو در تنور نشسته است. امام علیه‌السلام از مرد خراسانی سئوال کرد: «از این‌ها در خراسان چند نفر پیدا میشود؟ مرد خراسانی عرض کرد: بخدا قسم یک نفر هم نیست.

امام علیه‌السلام فرمود: ما در زمانی که پنج نفر یاور اینچنین نداشته باشیم قیام نخواهیم کرد. ما خودمان موقعیت مناسب را بهتر میدانیم.

  • محمد حسین خوشخو

در سالروز شهادت رئیس مذهب شیعه امام جعفر صادق(علیه السلام) اجتماع عظیم صادقیون و تشییع ۳ شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس و یک شهید مدافع حرم در مشهد مقدس برگزار شد.

  • محمد حسین خوشخو
اگر قرار بود که مژه و ابروهای انسان با همان سرعت رشد موهای سر رشد کنند، دید انسان با مشکل مواجه می شد.
به گزارش شفاف، سرعت کند رشد مژه و ابرو می تواند دو پاسخ داشته باشد؛ پاسخ اول: مژه ها موهایی هستند که در حاشیه پلک بالا و پایین قرار دارند. تعداد مژه های پلک بالا بین 100 تا 150 و پلک پایین نصف این میزان است.

عمر متوسط هر کدام از مژه ها بین 3 تا 5 ماه است و پس از افتادن، مژه جدیدی مجددا در همان محل رشد می کند. از آنجاکه عمر مفید هر مژه بسیار کوتاه است، امکان بلند شدن مژه ها به اندازه رشد موی سر وجود ندارد.

پاسخ دوم: اندام کوچکی در پوست موسوم به فولیکول ها وظیفه تولید مو را برعهده دارند. تمامی فولیکول ها یک چرخه سه مرحله ای را سپری می کنند. آناژن (anagen) دوره ای است که مو به صورت فعال درحال رشد است؛ کاتاژن (catagen) مرحله کوتاهی است که سرعت رشد کند می شود؛ تلوژن (telogen) نیز مرحله استراحت است.

این چرخه سه مرحله ای با پایان مرحله تلوژن کامل می شود؛ در این زمان، مو ریخته و موی جدید شروع به رشد می کند.

موهای سر دارای طولانی ترین دوره آناژن هستند که 4 تا 8 سال به طول می انجامد؛ در این دوره طولانی، موها رشد می کنند و مرحله استراحت تنها 2 تا 4 ماه طول می کشد.

دوره رشد مژه ها، ابروها و اغلب موهای روی بدن بسیار کوتاه تر بوده و بین 1 تا 6 ماه به طول می انجامد و مرحله استراحت نیز 2 تا 4 ماه است. به همین دلیل، مژه ها و ابروها اغلب کوتاه تر بوده و تا اندازه مشخصی رشد می کنند.

مدت زمان مرحله رشد، طول حداکثری مو را کنترل می کند؛ براین اساس، هرچه مرحله رشد کوتاه تر باشد، میزان رشد مو نیز کمتر خواهد بود.

منبع:سینا پرس

 

  • محمد حسین خوشخو
قدیمی‌ترین تصاویر از مزار امام صادق‌(ع) که توسط وهابیون ویران شد.

به گزارش شفاف، همزمان با فرارسیدن ۲۵ شوال مصادف با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)، در این گزارش شما می‌توانید شاهد قدیمی‌ترین تصاویر از حرم امام صادق (ع)، امام باقر (ع)، امام زین العابدین (ع)  و امام حسن مجتبی (ع) باشید.

بقیع از غریب‌ترین آرامگاه‌هایی است که محل تدفین چهار امام معصوم (ع) است و همچنان در تیررس نگاه ظالمانه وهابیون است.

 

تصاویر قدیمی از مزار امام صادق (ع)



امام جعفر صادق (ع)

نام: جعفر بن محمد.

کنیه: ابوعبدالله، ابواسماعیل و ابوموسى.

القاب: صادق، فاضل، صابر، طاهر، قائم، کافل و منجى.

تاریخ ولادت: هفدهم ربیع‏الاول سال ۸۰ هجرى.

محل تولد: مدینه مشرفه، در سرزمین حجاز (عربستان سعودى کنونى).

نسب پدرى: امام محمد باقر بن على بن حسین بن على بن ابى‏طالب (ع).

نام مادر: فاطمه، مکنّى به‏ام فَروه بنت قاسم بن محمد بن ابى بکر.

مدت امامت: از زمان شهادت پدرش، امام محمد باقر (ع) در هفتم ذى‏حجه سال‏۱۱۴ هجرى تا ۲۵ شوال سال ۱۴۸ هجرى، به مدت ۳۴ سال.

تاریخ و سبب شهادت: ۲۵ شوال سال ۱۴۸ هجرى، در سن ۶۵ سالگى، به وسیله زهرى که منصور دوانیقى به آن حضرت خورانید.

محل دفن: قبرستان بقیع، در مدینه مشرفه، در جوار قبر پدر و جدش و امام‏حسن مجتبى (ع) (در عربستان سعودى کنونى).

تصاویر قدیمی از مزار امام صادق (ع)

 

تصاویر قدیمی از مزار امام صادق (ع)

 

تصاویر قدیمی از مزار امام صادق (ع)

 

تصاویر قدیمی از مزار امام صادق (ع)


  • محمد حسین خوشخو
صراط: حمله «غافلگیر کننده» نظامیان سعودی به شهر شیعه‎نشین «سیهات» در منطقه قطیف واقع در شرق عربستان به شهادت ۳ نفر از اهالی آن و زخمی شدن ده‎ها نفر دیگر منجر شد.

به گزارش فارس، نیروهای امنیتی عربستان شب گذشته (جمعه شب) در پی کشته شدن یک سرباز سعودی در قطیف به سمت شهر شیعه‎نشین «سیهات» در قطیف یورش بردند.

  • محمد حسین خوشخو
معاون دادستان کل کشور خبر داد
صراط: معاون دادستان کل کشور گفت: دستور انسداد برخی از کانال‌های تلگرامی بیش از 40 مرتبه برای وزارت ارتباطات ارسال شده است.


  • محمد حسین خوشخو
چرا رییس جمهور خود را از این دوگانگی رها نمی‌کند؟
مواضع اتخاذ شده روحانی در مواجهه با پیشرفت‌های نظامی دچار تناقض‌های آشکاری است که این تناقض دستمایه شوخی این روزهای افکار عمومی شده است.
صراط: مواضع اتخاذ شده آقای روحانی در مواجهه با پیشرفت‌های نظامی دچار تناقض‌های آشکاری است که این تناقض دستمایه شوخی این روزهای افکار عمومی شده است و رئیس جمهور باید تلاش کند از این رفتار دوگانه رهایی یابد!


  • محمد حسین خوشخو

گروه سیاسی_رجانیوز: وزارت نفت زنگنه در شرایطی هفته گذشته اولین قرار داد از مدل جدید قراردادهای نفتی موسوم به ipc را با کنسرسیومی بین المللی به رهبری شرکت توتال فرانسه منعقد کرد، که در اولین گام عملا بند 13 مصوبه سال گذشته هیئت دولت در خصوص رازداری و محرمانگی قراردادها را نقض کرد.

 


  • محمد حسین خوشخو

از "خط قرمز" تا "بگم بگم"
اینکه فردی در دوران مسئولیتش نزدیکان خود را خط قرمز بنامد و بر همین مبنا در مواجهه با رسیدگی عادلانه و قانونی به تخلفات آنها واکنش نشان دهد و جوسازی کند، کاری مغایر با مصالح و منافع جمعی و تخطی آشکار از موازین قانونی است.
صراط: اینکه فردی در دوران مسئولیتش نزدیکان خود را خط قرمز بنامد و بر همین مبنا در مواجهه با رسیدگی عادلانه و قانونی به تخلفات آنها واکنش نشان دهد و جوسازی کند، کاری مغایر با مصالح و منافع جمعی و تخطی آشکار از موازین قانونی است.

.
  • محمد حسین خوشخو